Άρης Γαβριηλίδης

συγγραφέας-εικαστικός

Ο κοινωνικός ιστός του Διονύσου

Έπεα Πτερόεντα

του Άρη Γαβριηλίδη

 

Μέχρι πριν κάποια χρόνια ο Διόνυσος ήταν μια παραθεριστική περιοχή με λίγους ντόπιους κατοίκους. Τα τελευταίες όμως λίγες δεκαετίες αναπτύχθηκε ραγδαία και εξελίχθηκε σε τόπο μόνιμης κατοικίας. Σήμερα απαριθμεί αρκετές χιλιάδες κατοίκους. Όλοι εμείς οι παλιοί και νέοι κάτοικοι οργανωθήκαμε άτυπα ή τυπικά σε ομάδες, τα μέλη των οποίων συνδέονται αφενός μεταξύ τους και αφετέρου με τα μέλη άλλων ομάδων. Έτσι, καθένας από εμάς μπορεί να είναι μέλος σε περισσότερες της μιας ομάδες, που όλες μαζί συγκροτούν τον κοινωνικό ιστό του Διονύσου.

Οι κοινωνικές ομάδες έχουν σκοπό να κάνουν τη ζωή μας πιο εύκολη, πιο ευχάριστη, πιο δημιουργική, πιο πνευματική. Ο πρωταρχικός πυρήνας είναι η οικογένειά μας και το πρώτο κύτταρο η γειτονιά μας. Στη συνέχεια, η Εκκλησία, με το Εκκλησιαστικό Συμβούλιο και την Ενοριακή Δράση και οι διάφοροι σύλλογοι, που σε τυχαία σειρά, είναι: ο Εξωραϊστικός & Πολιτιστικός, ο Περιβαλλοντικός και Φυσιολατρικός, ο Εξωραϊστικός & Εκπολιτιστικός Αναγέννησης, ο  Ανέγερσης Ι.Ν. Αγίου Διονυσίου, ο Ηπειρωτών, ο Γονέων & Κηδεμόνων, και η Ένωση Συλλόγων Γονέων & Κηδεμόνων. Έχουμε ακόμη τον Αθλητικό Όμιλο, τον Ροταριανό Όμιλο και την  Ένωση Πολιτών. Κι ακόμη, τον Πολιτιστικό Οργανισμό της Κοινότητας με τις ποικίλες δραστηριότητες: βιβλιοθήκη, δημοτικοί χοροί, γυμναστική και Κυριακάτικες διαλέξεις του κ. Μάνδαλου, και φυσικά όλα τα σχολεία μας. Από πλευράς πολιτικών κομμάτων υπάρχει η Τ.Ο. της Νέας Δημοκρατίας αλλά και οι άτυπες οργανώσεις των άλλων κομμάτων. Έχουμε ακόμη τις διάφορες παρατάξεις που διεκδικούν την ψήφο μας στις κοινοτικές εκλογές. Τέλος, υπάρχουν ιδιωτικές ομάδες με Ελληνικούς χορούς, γιόγκα, μπριτζ, κ.α. Συμπαθάτε με αν, εν αγνοία μου, παράλειψα να αναφέρω ονομαστικά κάποια άλλη ομάδα.

Όπως βλέπουμε, το λοιπόν, ζωή νάχουμε, ο Διόνυσος σφύζει από κοινωνική ζωή και δραστηριότητα. Για να παράγεται αυτό το κοινωνικό έργο, κάποιοι μοχθούν, πολλές φορές με αντίξοες συνθήκες. Αν δεν υπήρχαν αυτοί οι άνθρωποι, ο Διόνυσος θα ήταν μια παγερή, απρόσωπη κοινότητα στην οποία ο καθένας θα ήταν κλεισμένος στο καβούκι του χωρίς να επικοινωνεί με τους υπόλοιπους. Κάτι, ας πούμε, σαν ένοικος σε ουρανοξύστη της Νέας Υόρκης. Σε όλους αυτούς οφείλουμε συλλογικές ευχαριστίες ως ελάχιστο δείγμα αναγνώρισης της προσφοράς τους.

Ευτυχώς δεν ζούμε σε μια πόλη με εκατομμύρια ή εκατοντάδες χιλιάδες κατοίκους χαμένους στην ανωνυμία τους. Ο ευάριθμος πληθυσμός του Διονύσου επιτρέπει τις σχέσεις και την επικοινωνία μεταξύ μας, ακριβώς χάρις στην ύπαρξη του κοινωνικού ιστού. Και εδώ έρχεται αρωγός ο τοπικός μας τύπος ο οποίος προσφέρει ανεκτίμητο κοινωνικό έργο ενημέρωνοντας τους αναγνώστες για τα συμβαίνοντα και τις εξελίξεις στον Διόνυσο που αφορούν όλους μας, όπως έχω επισημάνει και σε παλαιότερο άρθρο. Μέσα σ' αυτά τα πλαίσια, παρέχει πολύτιμες υπηρεσίες στις κοινωνικές αυτές ομάδες γνωστοποιώντας τις δραστηριότητές τους. Δημοσιεύοντας είτε ανακοινώσεις τους για μελλοντικές εκδηλώσεις είτε ανταποκρίσεις από εκδηλώσεις που έκαναν.

Ο προεκλογικός αγώνας για τις επικείμενες κοινοτικές εκλογές έχει ήδη ατύπως αρχίσει. Μερικοί ίσως θελήσουν να χρησιμοποιήσουν κάποιες από αυτές τις κοινωνικές ομάδες για να ψηφοθηρήσουν. Είτε κολακεύοντας τες, αποβλέποντας στις ψήφους των μελών τους, είτε επιτιθέμενοι εναντίον τους πιστεύοντας ότι έτσι πλήττουν κάποιους πολιτικούς αντιπάλους. Πολλά θα δουν τα μάτια μας και θα ακούσουν τα αφτιά μας. Επειδή όμως οι ψηφοφόροι είναι νοήμονες εύκολα μπορούν να επισημάνουν τέτοιες συμπεριφορές και να τις απομονώσουν.

Οι κοινοτικοί άρχοντες έρχονται και παρέρχονται. Ο κοινωνικός ιστός, δηλαδή οι διαπροσωπικές σχέσεις όλων των Διονυσιωτών μεταξύ τους είναι διηνεκής και ιερός. Γι' αυτό θα πρέπει όλοι μας να προσπαθήσουμε να τον διαφυλάξουμε σαν κόρη οφθαλμού. Να μην επιτρέψουμε σε καμιά μικροπολιτική να τον τραυματίσει αλλά να τον διατηρήσουμε  αλώβητο. Και πριν και μετά τις εκλογές.